پست-ویژه-تصویر
بدون نظر

جراحی کاتاراکت یا آب مروارید

آشنایی با بیماری کاتاراکت یا آب مروارید

قبل از هر چیز باید کاتاراکت یا بیماری آب مروارید را بشناسیم.

آب مروارید چیست؟

به کدر شدن عدسی چشم «کاتاراکت» یا بیماری آب مروارید گفته می ‌شود. در این حالت عدسی مبتلا به کاتاراکت یا آب مروارید (آب مروارید چشم یا کاتاراکت) شبیه یک پنجره مه گرفته یا زرد است. البته میزان کدورت و شکل آن در افراد مختلف، متفاوت است. بیماران مبتلا به آب مروارید یا کاتاراکت باید توجه داشته باشند اگر کدورت از مرکز عدسی دور باشد، ممکن است فرد هرگز متوجه وجود کاتاراکت یا بیماری آب مروارید(آب مروارید چشم یا کاتاراکت) نشود.

بیماری آب مروارید یا بیماری کاتاراکت معمولاً از سنین میانسالی (۴۵ سال و بالاتر) ظاهر می شود هر چند که نمی توان به طور دقیق سن ابتلا به آب مروارید یا کاتاراکت چشم را بیان کرد.

علائم آب مروارید یا کاتاراکت

با افزایش سن به تدریج علائم بیماری آب مروارید (علائم آب مروارید) چشم یا کاتاراکت ظاهر می شود که عبارتند از:

•  تار شدن دید بدون وجود درد
  •  حساسیت به نور
  • دید نامناسب در شب
  • دوبینی در یک چشم
  • احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه
  • محو و زرد شدن رنگ ‌ها

البته علائم آب مروارید چشم یا علائم کاتاراکت چشم ممکن است در سایر بیماری ‌ها نیز دیده شوند. به همین دلیل برای تشخیص دقیق علائم آب مروارید یا علائم کاتاراکت معاینه توسط چشم پزشک ضروری است.

علل آب مروارید یا کاتاراکت

شایع ‌ترین علل آب مروارید (آب مروارید چشم) یا کاتاراکت چشم در نتیجه افزایش سن اتفاق می ‌افتد. سایر علل آب مروارید عبارتند از:

• سابقه خانوادگی بیماری آب مروارید یا کاتاراکت چشم
  • بیماری ‌های سیستمیک مانند دیابت
  • سابقه اصابت ضربه به چشم
  • قرار گرفتن طولانی و بدون محافظ در معرض نور خورشید یا اشعه
  • جراحی‌ های قبلی چشمی
  • مصرف سیگار
  • استفاده دراز مدت از برخی از داروها مانند کورتون
  • علل ناشناخته

سرعت پیشرفت آب مروارید (آب مروارید چشم) یا کاتاراکت چشم سرعت پیشرفت آب مروارید یا کاتاراکت چشم

از فردی به فرد دیگر و در یک فرد، از چشمی به چشم دیگر متفاوت است. شایع ‌ترین نوع کاتاراکت با آب مروارید که در نتیجه افزایش سن اتفاق می ‌افتد، تدریجی بوده و طی سال ‌ها پیشرفت می‌ کند. به طور کلی پیش‌بینی سیر آن امکان‌پذیر نمی ‌باشد.

پیشنهاد می کنیم برای تشخیص به موقع آب مروارید (آب مروارید چشم) یا کاتاراکت پس از دهه چهارم زندگی حداقل سالی دو مرتبه به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید. شما می توانید برای معاینه آب مروارید یا کاتاراکت چشم از دکتر اطهر شادمانی جراح و متخصص چشم پزشکی کمک بگیرید. کافیست با شماره تماس های کلینیک دکتر اطهر شادمانی در ارتباط باشید.